Homepage

Společnost Siemens slaví 175 let od svého založení

Dne 1. října 1847 založil Werner von Siemens v Berlíně malý podnik „Telegraphen-Bauanstalt von Siemens & Halske“. Zpočátku malá firma byla postavena na vynálezu a rozmachu ručičkového telegrafu, tedy elektrického přístroje schopného přenášet na dálku jednotlivá písmena. Werner von Siemens jej sestavil ve svých 31 letech. Z dnešního pohledu to byl nejen prapočátek elektrické pošty, ale rovněž významný krok na cestě k poště elektronické. Od tohoto data se odvíjí tradice vedoucí až ke zrodu dnešní společnosti Siemens AG. Společnost Siemens se již 175 let spolupodílí na utváření světa, v němž žijeme. Vždy jsme se dokázali vypořádat s výzvami dané doby a pomáhali přeměnit každodenní život i práci lidí po celém světě. To vše platí i nyní, kdy je navíc naším cílem budovat udržitelnou budoucnost pro nadcházející generace. Dokázali jsme elektrifikovat továrny a následně je…

Tři čtvrtiny nákladu na železnici

Nový evropský „Green Deal“ staví náročné výzvy prakticky před každé odvětví. Sektor dopravy rozhodně není výjimkou. Během třiceti let by se měl vypořádat s přesunem tří čtvrtin nákladu ze silnice na koleje a vodu. Co je potřeba udělat, aby železnice takovou výzvu zvládla?

Soumrak nafty na kolejích

Když začaly ve 20. letech minulého století pronikat na naši železnici benzínem i naftou poháněné motorové vozy, držely v rukou oproti parní trakci nepopiratelné trumfy. Přinesly nižší náklady, snadnější údržbu, vyšší flexibilitu, umožnily nová konstrukční řešení. Postupující elektrifikace železnice je sice vytlačila z hlavních tratí, ale na tratích „bez drátů“ dominují dodnes. Nyní se však zdá, že pokrok v technologiích a odklon od fosilních paliv je o tuto pozici připraví.

Velaro Novo – do detailu vyladěný rychlovlak

V září byla na berlínském veletrhu InnoTrans veřejnosti představena nová elektrická trakční vysokorychlostní jednotka Velaro Novo. Nabízí rychlost 360 km/h, větší a variabilnější vnitřní prostor, vylepšenou aerodynamiku, sníženou hmotnost, nižší provozní náklady a až o 30 % nižší spotřebu energie. Vyjet má v roce 2023 a její ambice jsou globální.

Hamburk píše budoucnost železnic

Hamburská „S-Bahn“ patří mezi nejdůležitější sítě městské železnice v celém Německu. Právě zde se začíná psát nová kapitola německých drah. Hanzovní město Hamburk, Deutsche Bahn a společnost Siemens v červenci podepsaly smlouvu o partnerství, jehož cílem je otestovat do tří let na jedné z linek automatizovaný provoz.

Lepší internet na cestách

On-line připojení již považujeme za běžný standard. Využíváme ho pro práci i zábavu. Zvykli jsme si mít ho k dispozici i na cestách. Ve vlaku nám však dnes často chybí. Siemens nyní přichází s elegantně jednoduchou technologií, která to může změnit.

Po kolejích až k alpským velikánům

Švýcarské horské železniční tratě jsou proslulé. Stoupají úchvatnou krajinou až na dosah alpských velikánů. Co však tyto starobylé železnice neodhalují na první pohled, je, že jsou vybaveny nejmodernějšími technologiemi od společnosti Siemens. Ty zajišťují bezpečné cestování i v extrémně nepříznivých klimatických podmínkách. Technická řešení, která Siemens dodává, jsou přitom stejně různorodá jako samotné horské vlaky.

Vodík a akumulátory ve službách železnice

Spalovacími motory poháněná vozidla mají vysokou spotřebu energie, produkcí CO2 přispívají k nežádoucím změnám klimatu a exhalacemi poškozují zdraví obyvatelstva. Nejen proto je budoucnost železniční dopravy spojena s elektřinou. Nové technologie urychlí její nástup i na vedlejších tratích. 

Data s cenou zlata

Data jsou velmi cennou komoditou a pro uživatele inovativní platformy Siemens Railigent v oblasti železniční dopravy to platí dvojnásob. Inovativní způsob získávání, zpracování a využívání dat přináší revoluci do řízení železniční dopravy.

I železniční doprava začíná být 4.0

V druhé polovině 20. století ztrácela železniční doprava na významu. Markantní to bylo zvláště v přímém porovnání s rozvojem silniční a letecké dopravy – železnice zažívala období stagnace a útlumu. Příčinou byla její technická zastaralost a strnulost. V poslední době se však v souvislosti s tím, jak se modernizují tratě i vozidla, železnice opět stává konkurenceschopnou, zejména při přepravách na střední vzdálenosti. V rozmezí let 2014 a 2015 například v ČR došlo k meziročnímu nárůstu přepravních výkonů v dálkové osobní železniční dopravě o 11 %. Pro cestující je důležitá jak krátká doba cestování, tak i možnost plnohodnotného využití času stráveného na cestě. Mnoho cestujících dnes například považuje za samozřejmost, že se ve vlaku může připojit k internetu. K tomu poskytuje moderní železnice i bezpečnou, klidnou a tichou jízdu a palubní služby včetně cateringu. I v nákladní dopravě…

TrainIT

Informace na míru pro vlakový personál i cestující Představte si, že ještě předtím, než vystoupíte z vlaku či vozidla městské hromadné dopravy, dostanete informaci, kterým směrem máte vystoupit, abyste se dostali co nejrychleji ke svému cíli, případně jaké významné instituce či památky se nacházejí v blízkosti. Pokud cestujete dále, systém vám zobrazí informace o tom, jaké spoje vám navazují a kolik času máte na přestup. Utopie? Nikoli, se systémem TrainIT již blízká budoucnost.