Doprava

TrainIT

Petr Jechort
0

Informace na míru pro vlakový personál i cestující

Představte si, že ještě předtím, než vystoupíte z vlaku či vozidla městské hromadné dopravy, dostanete informaci, kterým směrem máte vystoupit, abyste se dostali co nejrychleji ke svému cíli, případně jaké významné instituce či památky se nacházejí v blízkosti. Pokud cestujete dále, systém vám zobrazí informace o tom, jaké spoje vám navazují a kolik času máte na přestup. Utopie? Nikoli, se systémem TrainIT již blízká budoucnost.

V mnoha systémech hromadné dopravy již dnes cestující nejsou odkázáni jen na statické plány zobrazující síť linek v daném městě či regionu, ale dostávají prostřednictvím LCD panelů „dynamické informace“, tedy informace, které jsou aktuální v konkrétním místě a čase. Nachází-li se cestující v dopravním prostředku, vidí, k jaké zastávce se právě blíží, stojí-li na zastávce, pak může sledovat, kolik času zbývá do příjezdu příští soupravy. Cestující však již v brzké době budou dostávat daleko více informací, takže se jejich cestování v cizím prostředí stane mnohem pohodlnějším.

Nezávisle na člověku

Odborníci společnosti Siemens se před dvěma lety začali zaobírat myšlenkou jednotné strategické softwarové platformy, která sjednotí veškeré IT systémy ve vozidlech hromadné dopravy. Nejprve by se škála možností nového systému měla otestovat v železniční dopravě, následně se plánuje jeho rozšíření na tramvaje, metro a v podstatě na veškerá vozidla hromadné dopravy. Důležitým aspektem technologie přitom je to, že tato platforma bude aplikovatelná nejen na produkty Siemens, ale bude kompatibilní i s konkurencí. Bude tedy plně univerzální a otevřená. Její klíčovou součástí bude i tzv. internet věcí, který díky všudypřítomným senzorům umožní věcem sbírat a analyzovat velké množství dat a na jejich základě pak mezi sebou a nezávisle na člověku komunikovat.

Široká škála možností pro obsluhu i cestující

Nová platforma, kterou Siemens vyvíjí, nese název TrainIT. Jedná se o modulární systém určený především pro IT aplikace v kolejových vozidlech. Skládá se ze standardního hardwaru se standardními IT rozhraními a příslušného softwaru, což skýtá širokou škálu řešení jak pro vlakovou obsluhu, tak samozřejmě i pro cestující. Do této škály patří různé informační systémy, CCTV systémy, systém kontroly jízdného, zábavní systémy, diagnostika nebo servis. Součástí platformy je rovněž standardizované rozhraní vlak/země, jehož prostřednictvím lze zjistit online aktualizaci jízdního řádu, doporučené směry výstupů a východů z nástupiště, navazující spoje, obsazenost ostatních vozů apod. Tyto informace je pak možné využít i v dalších aplikacích, jako je například monitoring celé flotily a plánování dalšího nasazování jednotlivých souprav. I v rámci této standardizace se přitom předpokládá další rozšiřování a škálovatelnost. Uvedení této koncepce do praxe bude pro provozovatele hromadné dopravy znamenat výrazné snížení nákladů, které se nebude týkat jen samotné instalace systému, ale i celého životního cyklu vlakových souprav. Systém bude nastaven tak, aby veškeré další inovace a rozšíření bylo možné provést rutinními postupy. To dříve nebylo možné z důvodu nedostatečné standardizace, ale především kvůli náročné homologační proceduře na úrovni řídicího systému vlaků. Průvodčí tak například budou moci používat jedno a totéž zařízení ke kontrole lístků, získávání informací o obsazenosti vlaku, teplotě ve vagonech, rychlosti, zpoždění nebo překážkách na trati.

Příznivý ohlas veřejnosti

Prototyp tohoto systému byl poprvé představen veřejnosti během mezinárodní výstavy kolejové dopravy Innotrans 2016 v Berlíně a reakce na něj byly převážně velmi pozitivní. Na uvedení systému do praxe si však budou muset cestující i vlakový personál ještě určitou dobu počkat. Nepochybně ale je nač se těšit. Můžeme proto i doufat, že nový informační systém přiláká k využívání městské hromadné dopravy i mnoho z těch, kteří zatím preferují jízdu vlastním automobilem.

KLÍČOVÉ VLASTNOSTI SYSTÉMU TRAINIT

  • snadno rozšiřitelný a flexibilní díky standardním IT principům,
  • cenově výhodný díky plně integrované modulární koncepci, která umožňuje využití jednotlivých komponentů v různých aplikacích,
  • snadná aktualizace díky důslednému oddělení od bezpečnostních systémů vlakového provozu,
  • jednoduché řízení starších součástí systému prostřednictvím moderních průmyslových komponentů se standardními rozhraními,
  • součást komplexní bezpečnosti IT koncepce s ochranou proti vniknutí a s pokročilými detekčními systémy,
  • pro cestující připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi,
  • připojení prostřednictvím LTE, CDMA, WLAN a satelitu,
  • bezpečná a spolehlivá komunikace vlak-země díky systému Com@RL.

zdroje: Siemens

Diskuze k článku

Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit přes facebook. Přihlásit se

Vaše komentáře

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek. Buďte první.

Mohlo by vás zajímat

 
Galerie