Doprava strana 3

Velaro Novo – do detailu vyladěný rychlovlak

V září byla na berlínském veletrhu InnoTrans veřejnosti představena nová elektrická trakční vysokorychlostní jednotka Velaro Novo. Nabízí rychlost 360 km/h, větší a variabilnější vnitřní prostor, vylepšenou aerodynamiku, sníženou hmotnost, nižší provozní náklady a až o 30 % nižší spotřebu energie. Vyjet má v roce 2023 a její ambice jsou globální.

Hamburk píše budoucnost železnic

Hamburská „S-Bahn“ patří mezi nejdůležitější sítě městské železnice v celém Německu. Právě zde se začíná psát nová kapitola německých drah. Hanzovní město Hamburk, Deutsche Bahn a společnost Siemens v červenci podepsaly smlouvu o partnerství, jehož cílem je otestovat do tří let na jedné z linek automatizovaný provoz.

Autonomní jízda. Cíl na dohled?

První elektronicky řízené asistenční systémy se v automobilech začaly objevovat již v 70. letech 20. století. To byly první krůčky směrem k autonomní jízdě, která se díky současnému rozvoji umělé inteligence jeví být cílem, jehož dosažení je již na dohled.

Lepší internet na cestách

On-line připojení již považujeme za běžný standard. Využíváme ho pro práci i zábavu. Zvykli jsme si mít ho k dispozici i na cestách. Ve vlaku nám však dnes často chybí. Siemens nyní přichází s elegantně jednoduchou technologií, která to může změnit.

Vodík a akumulátory ve službách železnice

Spalovacími motory poháněná vozidla mají vysokou spotřebu energie, produkcí CO2 přispívají k nežádoucím změnám klimatu a exhalacemi poškozují zdraví obyvatelstva. Nejen proto je budoucnost železniční dopravy spojena s elektřinou. Nové technologie urychlí její nástup i na vedlejších tratích. 

Siemens a elektrická mobilita

Elektromobil je téměř stejně starý jako automobil poháněný spalovacím motorem. Siemens byl přitom u vývoje elektrické mobility od samého počátku. Nejnovějším milníkem na cestě k elektrické mobilitě je 150 kW nabíječka Siemens Triberium.

Metro pro Vídeň: U5 bude šestá

Čtyřiatřicet plně automatizovaných souprav od Siemense umožní provoz na připravované nové lince vídeňského metra, a zlepší tak dopravní možnosti pro 1,8 milionu Vídeňanů i pro návštěvníky metropole na Dunaji.

Tramvaje v německém Ulmu jsou už několik let vybaveny zlepšujícími se verzemi systému automatického protisrážkového systému. V běžném provozu sbírají údaje, které poslouží k zavádění strojů, jež by se měly obejít zcela bez řidiče.

Co musíme udělat pro (umělou) inteligenci

Když se před zhruba sto lety objevily v silničním provozu první semafory, silnice nepatřily automobilům tak výhradně jako dnes. Po silnicích se tehdy projížděly i koňské povozy a tvůrci dopravní signalizace měli vážné obavy, zda se všichni naučí nové signály chápat a budou je respektovat. Praxe naštěstí nakonec tyto obavy nepotvrdila. To ale neznamená, že byly neoprávněné.

V jedné i dvou stopách

Elektrické mobilitě patří budoucnost. O tom jsou přesvědčeni nejen téměř všichni významní výrobci osobních automobilů, ale také první výrobci motocyklů. V jejich čele stojí legendární značka Harley-Davidson. Siemens je na rozvoj elektrické mobility v jedné i dvou stopách připraven moderními nabíjecími stanicemi.