Doprava

V jedné i dvou stopách

Pavel Olivík
0

Elektrické mobilitě patří budoucnost. O tom jsou přesvědčeni nejen téměř všichni významní výrobci osobních automobilů, ale také první výrobci motocyklů. V jejich čele stojí legendární značka Harley-Davidson. Siemens je na rozvoj elektrické mobility v jedné i dvou stopách připraven moderními nabíjecími stanicemi.

Slavná značka z Milwaukee oznámila, že v polovině roku 2019 uvede na trh nový motocykl s elektrickým pohonem. Jeho vzorem by mohl být koncepční motocykl Harley-Davidson Project LiveWire, který byl představen v roce 2014 a jemuž byla mimo jiné přidělena role v hollywoodském sci-fi filmu „The Avengers: Age of Ultron“, který do kin zamířil v roce 2015. Harley-Davidson se tak stane pravděpodobně první významnou motocyklovou značkou, která začne vyrábět velký motocykl s elektromotorem napájeným ze sady akumulátorů místo klasického spalovacího motoru a palivové nádrže. Je však otázkou, nakolik bude motocykl bez autentického zvuku velkoobjemového vidlicového dvouválce atraktivní pro fanoušky jednostopé jízdy. Společnost Siemens nicméně ukázala, jak si představuje motocykl kategorie chopper pro budoucí svět elektrické mobility, již v roce 2009. Americká větev koncernu Siemens tehdy spojila své síly s renomovaným výrobcem individualizovaných motocyklů Orange County Choppers. Výsledkem spolupráce byl unikátní „Siemens Smart Chopper“, který byl v roce 2010 vydražen, a výnosy z dražby byly věnovány na charitu. V konstrukci elektrického motocyklu v podání společnosti Siemens nalezly uplatnění nové i recyklované materiály. Inovativní a energeticky úsporné osvětlení LED dodala společnost OSRAM SYLVANIA. Motocykl o hmotnosti cca 318 kg je poháněn elektromotorem s nejvyšším výkonem 20 kW, který odebírá energii ze sady akumulátorů DieHard AGM, složené z šesti 12V článků. Hnací síla je přenášena na zadní kolo prostřednictvím jednostupňového převodu s dvojitým řetězem. Na jedno nabití lze překonat vzdálenost téměř 100 km, přičemž palubní nabíječka zajistí doplnění elektrické energie na 100 % kapacity sady akumulátorů z elektrické sítě s napětím 110 V během 5 hodin. Při využití nabíjecí stanice se doba nabíjení zkrátí na 1 až 2 hodiny. Vzhledem k velkému pokroku, jímž prošla během uplynulých dvou desetiletí technika elektrického pohonu a akumulátorů, lze od elektrického motocyklu Harley-Davidson samozřejmě očekávat mnohem lepší technické a provozní parametry.

Siemens se však v oblasti elektrické mobility i nadále velmi aktivně angažuje, a to vývojem a výstavbou rychlonabíjecích stanic pro elektricky poháněná vozidla. První z nich byla začátkem letošního roku zprovozněna v pražských Stodůlkách před centrálou českého zastoupení společnosti Siemens. Stanice je umístěna na adrese Siemensova 1 a zvládne současně nabíjet dva elektromobily (střídavý a stejnosměrný proud), pro něž jsou u ní vyhrazena dvě parkovací stání.

 

Rychlonabíjecí stanice Siemens Triberium o výkonu 50 kW je koncipována pro novou generaci elektromobilů, jejichž poháněcí ústrojí bude pracovat s napětím 800 V a více. Tento druh elektromobilů bude uváděn na trh od druhé poloviny roku 2018. Výstupní napětí při nabíjení stejnosměrným proudem se však může pohybovat od 30 do 920 V. Rychlonabíjecí stanici tak mohou používat i starší a aktuálně nabízené elektromobily s různou úrovní napětí sady akumulátorů a díky vysokému rozsahu napětí i třeba motocykly. „Rychlonabíjecí stanice nové generace Siemens Triberium 50 kW je v současné době nejvýkonnější model z našeho portfolia a očekáváme, že pozmění stávající mapu nabíjecí sítě České republiky. Na podzim navíc představíme chytrou rychlonabíjecí stanici Siemens Triberium s nabíjecím výkonem až 150 kW,“ říká Ivo Hykyš, vedoucí oddělení e-charging/e-mobility ve společnosti Siemens ČR.

Není bez zajímavosti, že nabíjecí stanice Triberium 150 kW zvítězila v nejstarší tuzemské motoristické anketě Zlatý volant v kategorii ekologický počin roku. O vítězství rozhodli fanoušci motorismu při hlasování na internetu. Oceněné Triberium zvládá až trojnásobný dobíjecí výkon oproti současným rychlonabíjecím stanicím. Další předností stanice je kompaktní konstrukce umožňující prostorově nenáročnou instalaci a schopnost souběžně nabíjet dvě vozidla stejnosměrným proudem. Nástěnné nabíjecí stanice jsou koncipovány pro pevnou instalaci v garážích, nákupních centrech, na menších parkovištích a na místech splňujících podmínky elektrického krytí IP 56.

Zdroje: Siemens

Diskuze k článku

Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit přes facebook. Přihlásit se

Vaše komentáře

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek. Buďte první.

Mohlo by vás zajímat

 
Galerie