Města

Ženy, které budují chytrá města

Petr Jechort
0

Ve funkcích, které zastávají, jsou stále spíše menšinou, ale přibývá jich. Na nejvyšších postech velkoměstských samospráv se v poslední době objevuje stále více žen; jako příklad mohou posloužit starostky Paříže, Madridu, Barcelony, Göteborgu, Tampere nebo Prahy.

Svozové trasy odpadkových nádob budou optimalizovány pomocí speciální aplikace na jejich inteligentní plánování. Umožní to senzory umístěné přímo v koších propojené online s aplikací.

Koše na směsný odpad, propojené přes internet, vložené předměty samy zmačkají a zabudované čidlo při naplnění ohlásí svozové firmě naplněnost a nutnost svozu.Cílem programu ElectriCity, který rozvíjejí ve Švédském Göteborgu, je udržitelná doprava.To, co je v jejich funkcích spojuje – kromě toho, že jsou to ženy –, je závazek usilovat o udržitelný rozvoj měst v duchu konceptu smart cities. Jaké jsou jejich plány učinit města ekologičtějšími a „chytřejšími“? A čeho se jim již podařilo v tomto směru dosáhnout? Nejnaléhavějším úkolem je pro řadu velkých měst vytvoření skutečně udržitelného dopravního systému. Nejinak je tomu i ve švédském Göteborgu. Ten během následujících patnácti až dvaceti let hodlá uskutečnit ambiciózní investiční plán, který by měl výraznou měrou přispět k zefektivnění tamní dopravní infrastruktury. Značně by například měla vzrůst kapacita železniční dopravy. „Domnívám se, že elektrifikace a pravděpodobně také autonomní vozidla výrazně přispějí k dlouhodobé udržitelnosti. V rámci projektu ElectriCity jsme v Göteborgu zavedli první linku obsluhovanou elektrickými autobusy. Projekt Drive Me zase bude zkouškou autonomních vozidel v městském provozu. S potěšením mohu dodat, že dva göteborští výrobci automobilů – Volvo Group a Volvo Cars – patří v této oblasti ke špičce,“ říká starostka Göteborgu Ann-Sofie Hermanssonová.

Ann Sofie Hermansson

Příležitost pro středně velká města

Finské Tampere je jak městem se silným průmyslovým zázemím, tak centrem finského know-how v oblasti ICT. Tamní starostka si dobře uvědomuje, že digitalizace a internet věcí zásadně promění průmysl i veškerou ekonomiku. „Naším cílem je pomoci oživit tradiční průmyslová odvětví a vytvořit takový vzdělávací systém, který firmám umožní profitovat z digitalizace a bude jim poskytovat dostatek pracovních sil s vyhovujícími znalostmi a dovednostmi,“ uvedla starostka Tampere Anna-Kaisa Ikonenová. Středně velká města mohou být průkopníky rozvoje smart cities a může jím být i Tampere. Je totiž dostatečně velké na to, aby fungovalo jako silné vývojářské centrum, a zároveň i dostatečně malé, aby v něm různé organizace mohly efektivně spolupracovat s vizí jednoho společného cíle.

Madrid se připravuje na změnu klimatu

V Madridu je jedním z největších problémů znečištění ovzduší. „Pracujeme na ambiciózním plánu zkvalitnění ovzduší, který zahrnuje zlepšení mobility pro pěší a cyklisty, podporu čistějších dopravních technologií (elektrická mobilita a alternativní paliva) a obnovitelné energie a směřování k energetické soběstačnosti, jíž by mělo být dosaženo do roku 2030,“ vyjmenovala hlavní cíle starostka Madridu Manuela Carmenaová. Jednou ze součástí tohoto plánu je program Madrid+Natural. V Madridu studovali možné dopady změny klimatu na město, ať již v podobě nižších srážek, nebo opakujících se letních veder. Možným klimatickým změnám chce tento program čelit vizí zelené městské infrastruktury, která propojí veřejný prostor, parky, přírodní oblasti a budovy s vegetací na střechách a fasádách. Madrid se také účastní několika velmi zajímavých mezinárodních projektů. Jedním z nich je projekt ECCENTRIC, který se uskutečňuje v rámci evropské spolupráce Horizon 2020. V něm je Madrid dokonce hlavním koordinátorem. V pěti účastnících se městech – kromě Madridu jde o Mnichov, Stockholm, bulharské Ruse a finské Turku – by měl projekt přispět ke zlepšení mobility na periferiích uvedených měst, důraz přitom bude kladen na podporu cyklistiky a chůze. Zajímavý je také projekt IKAAS, který zavádí nové systémy monitorování kvality ovzduší v Madridu, zejména s pomocí senzorů nainstalovaných na autobusech MHD.

I Praha má smělé cíle

Také pražská primátorka Adriana Krnáčová si klade odvážné cíle: „Chceme, aby se Praha stala chytrým městem, a myslím si, že jdeme správným směrem. V současné době jsme ve fázi testování prvních konkrétních projektů. ‚Smartifikace‘ města je během na dlouhou trať a my jej chceme absolvovat úspěšně,“ říká Adriana Krnáčová. „Již dnes ale máme velmi komplexní systém veřejné dopravy, což z Prahy činí město krátkých vzdáleností. Daří se nám uspokojovat vysoké nároky zahraničních turistů, kteří se k nám rádi vracejí. Praha je tak dokladem toho, jak důležité je umět čelit řadě rozličných výzev,“ uzavírá Krnáčová.

Adriana Krnáčová

C40 Cities slimate leadership group (c40)

Iniciativa C40 spojuje přední světová města v boji proti změnám klimatu. Dnes ji tvoří již kolem 90 měst. Spojuje "inženýrský" přístup - práci s kvantitativními daty a detailními analýzami - s přístupem "politicky možného". Například v Mexico City vzniká díky podpoře C40 (Cities Finance Facility) dvacetikilometrová zelená autobusová linka, kterou bude obsluhovat flotila 100 elektroautobusů. Do elektrobusů hodlají v brzké době významně investovat také Bogita, Buenos Aires nebo stát Kalifornie.
Zářným příkladem smysluplnosti iniciativy C40 jsou úspěchy starostky Paříže Anne Hidalgové v oblasti dopravy. Díky "zeleným" dluhopisům se jí podařilo výrazně omezit automobilový provoz na pravém břehu Seiny a v celém centru města. Do roku 2020 plánuje zvýšit podíl cyklistické dopravy z 5 na 15 %. Úspěšnými reprezentanty finančního modelu využívajícího "zelené" dluhopisy k rozvoji dopravní infrastruktury jsou i města Johannesburg, Londýn a Washington.

Diskuze k článku

Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit přes facebook. Přihlásit se

Vaše komentáře

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek. Buďte první.

Mohlo by vás zajímat

 
Galerie