Nejmodernější továrna na výrobu pneumatik v Žatci

Nejmodernější továrna na výrobu pneumatik v Žatci

09. 01. 2020

Jihokorejská společnost Nexen Tire patří mezi nejvýznamnější světové výrobce pneumatik. Vyrábí pneumatiky pro osobní automobily, modely SUV i lehčí užitkové vozy. Zaměřuje se i na výrobu pneumatik UHP a je považována za průkopníka v oblasti využívání nejmodernějších technologií a inovativních výrobních postupů. Nejvyspělejší a první továrna na pneumatiky Nexen Tire v Evropě našla sídlo právě v průmyslové zóně Triangle u severočeského Žatce.

NEXT (další) + CENTURY (století) = NEXEN

Společnost Nexen byla založena v roce 1942 se sídlem v jihokorejském Jangsanu a Soulu. Do nového tisíciletí rozjela výrobu pneumatik na korejském ostrově a navázala i mezinárodní spolupráci, například také s francouzskou společností Michelin. Od roku 2000 vystupuje pod aktuálním názvem Nexen Tire. V současnosti je zastoupena ve 141 zemích na celém světě (stav v červenci 2015) a disponuje třemi výrobními závody – dvěma v Koreji (Jangsan a Changnyeong) a jedním v Číně (Čching-tao).

Nový evoluční projekt

Od začátku tisíciletí započala vyjednávání a setkávání společnosti Nexen se zástupci evropských zemí jako reakce na poptávku evropského trhu. Ve výběrovém řízení o místo, kde bude postavena nejmodernější továrna na výrobu pneumatik, vyhrála Česká republika. Od roku 2015 se začalo pracovat na stavbě, která bude mít za úkol zásobovat celý evropský trh. Společnost Nexen Tire Europe přivedla do Ústeckého kraje jeden z největších investičních záměrů za poslední roky a projektu je přisuzována náležitá pozornost. Je to patrné i ze symbolického názvu New Evolution Project – Nový evoluční projekt.

 Zapouzdřená rozvodna GIS 8DN8 – 123 Kv

VN rozvaděče, typ 8BT1, s ochranami SIPROTEC 5

Průmysl v duchu 4.0.

Nejmodernější továrna se v průmyslové zóně Triangle rozprostírá na ploše 35 ha a její plánovaná roční výrobní kapacita by měla ve finální fázi dosáhnout 12 milionů pneumatik. Označení nejmodernější závod Nexenu, tzv. chytrá továrna, vychází i ze skutečnosti, že výroba pneumatik by měla být do značné míry automatizovaná i robotizovaná. Člověk by měl být přítomen hlavně v roli operátora. Vše v duchu Průmyslu 4.0. V projektu hraje nemalou roli také společnost Siemens.

Půjde o jednu z nejmodernějších továren na výrobu pneumatik nejen v České republice a Evropě, ale i ve světě. Hotové pneumatiky odveze do skladu robotický transportní systém. Součástí bude i špičkové vývojové a testovací centrum, kde budeme vyvíjet a testovat nové typy pneumatik pro naše zákazníky. Centrum bude unikátní i v rámci regionu,

uvádí mluvčí společnosti NEXEN TIRE Europe s.r.o., Ivan Dzido.

 

Ivan Dzido popisuje situaci s náborem nových zaměstnanců takto: „Naše regionální náborová kampaň, zaměřená především na operátory ve výrobě, je velmi úspěšná. Skutečnost, že většina z našich lidí pochází z Ústeckého kraje, je jasným důkazem, že se naše nabídka potkala s očekáváním a potřebami místních lidí. Dál pokračujeme s náborem pracovníků, přičemž preferujeme lidi ochotné učit se novým věcem, pracovat s těmi nejmodernějšími technologiemi a v neposlední řadě pocházející z regionu Žatecka, jeho okolí a zbytku Ústeckého kraje. Nabízíme práci pro zaměstnance z technických oborů, zejména strojního, chemického a se zaměřením na elektro.“

 

Jaké jsou dodávky Siemens pro továrnu NEXEN TIRE EUROPE?

  • V továrně je celkem 12 podružných rozvoden, ve kterých se nachází 35 distribučních transformátorů 22/6 kV (např. napájení velkých motorů) nebo 22/0,4 kV. Na úrovni 400 V se dále využívají rozvaděče SIVACON (cca 350 polí). NN rozvaděče jsou napojeny na P-panely (podružné rozvaděče, celkem 87 kusů). Součástí dodávky Siemens byly také ochrany a řídicí systém SCADA.
  •  Z hlavní rozvodny je elektřina rozvedena VN kabelovými tunely do podružných rozvoden. V souhrnu Siemens v továrně položil na 60 km silových kabelů a přibližně 18 km kabelových tras.
  • Hlavní rozvodna a transformovna 110/22 kV pro napájení závodu
  • Zapouzdřená rozvodna GIS 8DN8-123 kV o 1 hlavní přípojnici, 2 polích s vypínači (pro 1 vývod kabelového přívodu a 1 transformátor, s přípravou pro pozdější doplnění druhého transformátoru). GIS je propojena s transformátorem 110/22 kV o výkonu 30 MVA, transformátor je propojen izolovanými stíněnými vodiči na rozvaděče 22 kV.
  • V továrně se nachází 94 polí VN rozvaděčů 22 kV a 6 kV, typ 8BT1 (vzduchem izolovaný, továrně vyrobený, typově odzkoušený rozvaděč třídy LSC2A-PM, IAC dle IEC 62271-200).
  •  Nouzové napájení, např. v případě požáru, zajišťuje umístění části NN rozvaděčů do požárně odolné skříně Celsion napojené na 6 dieselgenerátorů (Zeppelin, součást subdodávky společnosti Siemens).
  •  110kV VVN kabel, který propojuje hlavní rozvodnu společnosti NEXEN TIRE Europe s.r.o. s rozvodnou společnosti ČEZ Distribuce, a.s., v průmyslové zóně Triangle. Požadovaný příkon 50 MW je připojen v napěťové hladině 110 kV.
  •  Vedle kompletní elektro-energetické části Siemens v továrně aplikoval softwarový systém COMOS a instaloval požární signalizaci SINTESO, evakuační rozhlas NOVIGO a nadstavbový systém Desigo CC (nad požární signalizací).

Líbil se vám článek?