„Největší česká automobilka vstoupila do věku elektrických vozů. První modely se začnou vyrábět příští rok. V roce 2025 už by čtvrtina prodaných nových vozů mohla být tvořena elektromobily,“ uvedl vedoucí produktové strategie Škoda Auto Guido Haak.
Automobilka Škoda se chystá vstoupit na trh s vozy s elektrickým pohonem. Můžete blíže představit plány v této oblasti?
V roce 2019 Škoda zahajuje kampaň elektromobility. Tento rok značka Škoda představila vlajkovou loď – Superb s plug-in-hybridním pohonem a první Citigo s čistě elektrickým pohonem. V roce 2020 Škoda plánuje představit a uvést na trhy první elektrické auto založené na MEB platformě (MEB je platforma koncernu pro příští generaci elektromobilů, pozn. red.).
Největší obavou, kterou většina řidičů má v souvislosti s přechodem na elektrický pohon, je otázka dojezdu. Dokážete tuto obavu rozptýlit?
V roce 2020 představíme první plně elektrický model na bázi sdílené elektrické platformy MEB. Vizi tohoto modelu jsme prezentovali v Ženevě letos v březnu a předpokládaný dojezd na jedno nabití by měl být až 500 km.
Počáteční investice do elektromobilu, i s ohledem na nižší provozní náklady, je stále velmi vysoká. Je možné, že se situace v brzké době změní?
Pečlivě sledujeme situaci na klíčových světových trzích. Jsme si vědomi výzev spojených s implementací elektromobility. Naší strategií je vstoupit na trh, jakmile budou naši zákazníci připraveni na zcela nové produkty. Tato připravenost závisí na mnoha faktorech, včetně dostatečného dojezdu, přijatelné kupní ceny, dostatečné infrastruktury, investičních pobídek atd. Jsme přesvědčeni, že celkové náklady na vlastnění elektrických vozidel budou brzy srovnatelné s automobily se spalovacími motory. Struktura nákladů se však bude lišit. Na konkrétní ceny prosím ještě počkejme několik měsíců.
Jaké panují ve společnosti Škoda Auto odhady k možném růstu podílu elektromobilů v celkové výrobě?
Plánujeme, že v roce 2025 přibližně 25 % celkového objemu značky Škoda budou tvořit elektrifikované vozy.
Kolik lidí ve vývojovém oddělení Škody Auto se elektromobilitou zabývá? Budou se jejich řady rozšiřovat?
Na vývoji elektrických vozů v Mladé Boleslavi se podílejí stovky lidí. V současné době se do technického vývoje elektrických vozidel zapojily desítky inženýrů.
Jak ovlivní nástup elektromobility zaměstnanost v závodech Škody a u dodavatelů?
Věříme, že spalovací motor bude i v dalších letech 21. století hrát důležitou roli. Škoda je globální značka, která prodává auta na mnoha trzích. To nám přechod k elektromobilitě značně usnadňuje. Struktura zaměstnanosti v rámci Škoda Auta se v budoucnosti rozhodně změní, ale elektromobilita je jen součástí změny. Mezi další faktory patří digitalizace podnikání Škoda Auto, automatizace a nové oblasti podnikání, které podpoří růst v následujících letech a usnadní strukturální změny v oblasti zaměstnanosti.
Budou se elektromobily značky Škoda vyrábět v Mladé Boleslavi?
Ano, plánujeme, že elektrické vozy začneme v Mladé Boleslavi vyrábět v roce 2020. A půjde o výrobu již zmiňovaného elektromobilu se sdílenou platformou MEB, s dojezdem až 500 km na jedno nabití.
Jak vnímáte rozvoj elektromobility v Česku?
Elektromobilita je neoddiskutovatelnou nutností všech automobilových výrobců, kteří chtějí být globálně úspěšní, takže samozřejmě intenzivně pracujeme na zcela novém modelu elektromobilu, který si ponese všechny klíčové vlastnosti značky Škoda. To znamená: nadčasový design, prostor pro posádku a její zavazadla, uživatelskou přívětivost, především ale rozumný dojezd a zákaznicky orientovanou cenu. A byť elektromobilita bude znamenat velkou změnu pro celý automobilový průmysl, neznamená to, že bychom nějak upozadili vývoj dalších modelů se spalovacími motory. Naopak – i zde stále hledáme nové cesty k vyšší efektivitě a výkonnosti. Elektromobilita by bez stávajícího stabilního portfolia našich ostatních modelů nemohla existovat a bude jeho logickým rozšířením.
A co v tuto chvíli další rozvoj elektromobility potřebuje nejvíce?
Masivnější rozvoj elektromobility není jen o výrobcích, ale i o připravenosti infrastruktury a legislativy. Potřebovali bychom tedy urychlit proces elektrifikace, doplnit strukturu dobíjecích stanic a příslušnou legislativu, která by řešila i parkování a nabíjení v bytových domech, nebo školení pro záchranáře či investiční pobídky ze strany státu v případě pořízení ekologického vozu. Automobilky dávají spoustu peněz do vývoje a výroby, ale bez dostatečné infrastruktury nedávají elektromobily bohužel smysl. Nemluvě o veřejných nabíječkách, ale i domácích dobíjecích stanicích. Plán ministerstva dopravy je vybudování více než 1300 dobíjecích stanic, mluvíme tedy o vytvoření páteřního systému, ve kterém lidé sami zváží, zda se jim vyplatí pořídit si domů vlastní nabíječku.
Má nabíjecí infrastruktura ještě něco k řešení, nebo už je zcela připravená k masovému nasazení?
Jsme v úzkém kontaktu s českou vládou a diskutujeme o budoucím vývoji elektromobility. V předloňském roce jsme uspořádali kolokvium o budoucnosti automobilového průmyslu v České republice a brzy plánujeme přezkoumat stav na druhém kolokviu. Jsme přesvědčeni, že vládní instituce hrají rozhodující roli v úspěšné realizaci e-mobility v České republice.
Zdroje: Siemens, ŠKODA AUTO