SIT Turbíny pod kontrolou

SIT Turbíny pod kontrolou

15. 04. 2017

Brněnský odštěpný závod společnosti Siemens – Industrial Turbomachinery – se zabývá výrobou a servisem turbín. Co se týče výroby, během více než stoleté historie továrny spatřilo v Brně světlo světa přes 4450 turbín, které pracují na všech obydlených kontinentech. My se ale dnes zaměříme na druhý pilíř zdejšího byznysu – již zmíněný servis.

Siemens Industrial Turbomachinery zajišťoval například generální opravu turbín v paroplynové elektrárně Vřesová nebo retrofit odběrové turbíny pro Plzeňskou teplárenskou. Dalšími referenčními zakázkami jsou footprint a modernizace dvoutělesové turbíny v polské elektrárně Skawina, generální oprava dvoutělesové kondenzační odběrové turbíny TG-6 o výkonu 70 MW pro PKN Orlen, oprava čtyř kondenzačních odběrových turbín o výkonu 25 MW pro Unipetrol Litvínov nebo footprint turbíny GT1201 sloužící k pohonu napájecího čerpadla pro Českou rafinerskou. S polskou státní plynárenskou společností PGNiG má pak SIT uzavřenu dlouhodobou servisní smlouvu na údržbu dvou turbín o výkonu 98 MW a dvou s výkonem 110 MW.

SIT, jak se závodu zkráceně říká, nabízí pro turbíny záruční i pozáruční servis, dodává k nim náhradní díly, provádí opravy a modernizace. Kromě vlastních turbín servisuje i zařízení jiných výrobců. A právě v tomto ohledu nyní brněnský SIT získal výjimečnou zakázku, podepsal smlouvu na opravu dvou parních turbín Škoda v elektrárně Chvaletice.

„Každé z těchto zařízení má výkon 205 MWe,“ říká Roman Jahoda, ředitel servisu parních turbín, a pokračuje: „Jedná se o jedny z největších parních turbín, jaké jsme za více než sto let v našem závodě měli. Oprava je součástí obnovy 3. a 4. bloku uhelné elektrárny, která proběhne od března do prosince letošního roku. Turbíny ze sedmdesátých let jsou dosud v provozu a budou odstaveny až těsně před opravou.“

 

Důležitá role re-engineeringu

Modernizace turbín bude zahrnovat kompletní výměnu lopatkování vysokotlaké (VT) části turbíny, středotlakých (ST) a částečně i nízkotlakých (NT) rotorů, opravu a dodávku nových ventilů a vnějších skříní, nové vnitřní skříně a natáčecího zařízení atd. Vzhledem k tomu, že Siemens není výrobcem tohoto zařízení, bude třeba nejprve zajistit výrobní dokumentaci pro výrobu náhradních dílů. „Obstaráme si ji především díky takzvanému re-engineeringu, kdy pomocí 3D scanneru připravíme modely jednotlivých součástí, které následně proměříme a zpracujeme do vlastní výrobní dokumentace,“ popisuje další postup Roman Jahoda. Procedura zabere poměrně hodně času, a proto je třeba s výrobou a přípravou dokumentace začít dříve, než se turbíny odstaví. Bylo tedy nutné v předstihu zajistit dílce z jiných, typově shodných turbín. Tyto díly SITu na proměření zapůjčil provozovatel z vlastního skladu.

Třímetrový rotor se poveze po silnicích

Dále už bude oprava probíhat standardně jako při jiných podobných zakázkách. To znamená, že po odstavení strojů budou turbíny demontovány a dílce odvezeny do brněnského závodu. Tam proběhnou veškeré zkoušky, technici vypracují revizní nálezy a budou zahájeny opravy zjištěných vad. Mezi odstavením strojů a návozem posledních dílů uběhne několik měsíců. „Montážní práce a uvádění do provozu zajišťujeme ve spolupráci s dodavatelem prací na strojovně – firmou G-Team,“ vysvětluje ředitel servisu parních turbín a pokračuje: „Siemens dodává supervizi montáže VT části a nutnou podporu při uvádění do provozu. Staráme se také o přepravu. Kvůli velikosti zařízení panovaly obavy, zda projde vstupními vraty dílen, ale nakonec to dobře dopadlo, a i když má NT rotor průměr přes tři metry, lze jej přepravit standardním způsobem.“ Nutno ovšem říci, že NT rotor je v brněnských dílnách pouze za účelem re-engineeringu. Vlastní revizní nález, samotná oprava a vyvážení tohoto rotoru budou probíhat v externích dílnách dodavatelů.

 

 

Pro spolehlivý provoz

Z celkového pohledu obnovy je cílem projektu snížení emisí a prodloužení životnosti bloků B3 a B4 až do roku 2030 i s ohledem na snížení limitů pro oxidy dusíku a tuhé znečišťující látky. Dnes elektrárna produkuje cca 350 mg/Nm3 oxidů dusíku z jednoho bloku, díky modernizaci toto číslo klesne pod 200 mg/Nm3. Sníží se také emise prachových částic. Primárním účelem opravy turbín nebylo významné zvýšení účinnosti, šlo zejména o zajištění spolehlivého provozu na další období. „Účinnost turbín běžně zvyšujeme především změnou konstrukce průtočného kanálu,“ upřesňuje Roman Jahoda. „Takový zásah do turbíny nazýváme retrofit a jeho prostřednictvím lze docílit zvýšení výkonu i o více než 10 %. Přesné číslo samozřejmě závisí na původní konstrukci a parametrech stroje. V posledních letech jsme takovýchto projektů úspěšně realizovali řadu jak v ČR, tak v zahraničí. To ovšem není případ opravy ve Chvaleticích.“

Cesta k zakázce – běh na dlouhou trať

Proč je tedy právě tato zakázka pro závod Siemens Industrial Turbomachinery tak zajímavá? Především proto, že se jedná o první turbínu tohoto typu, na které budou v ČR pracovat. Ale i proto, že cesta k takové zakázce nebyla krátká ani snadná. Za úspěchem stojí dlouhodobé zvyšování kompetencí servisního oddělení a budování referenčních zakázek v podobě různých modernizací, retrofitů a footprintů* původních turbín, kterými závod za posledních deset let prošel. Díky těmto referencím bylo možné zákazníkovi doložit příslušné kompetence a ucházet se o zakázku, která otevírá dveře novým příležitostem nejen pro SIT, ale i pro jeho další zákazníky. „Trh pro údržbu a opravy elektrárenských turbín je v porovnání s průmyslovým segmentem mnohem konzervativnější,“ popisuje situaci v odvětví Roman Jahoda. „Zákazníci hledají pro takové práce silného a stálého partnera, což je vzhledem k významu těchto zařízení pro provoz samotných elektráren pochopitelné.“

Není vždy jednoduché přesvědčit zákazníka, že má více možností, jak pro zařízení zabezpečit kvalitní a erudovaný servis. Siemens ale přichází se solidní alternativou provádění oprav a údržby turbín jiných výrobců, ze které zákazník může jen profitovat.

 

* Footprint je výměna staré turbíny za novou při zachování všech připojovacích rozměrů.

 

Líbil se vám článek?