Homepage

Elektromobil: šetrný a užitečný

Elektrické vozy podle odhadů čeká v příštích letech skutečným boom, a to nejen z hlediska zájmu, ale i skutečných prodejů. Podle prognóz by elektromobily v Evropě měly mít do dvou let 8% podíl na prodejích nových vozů. V roce 2020 by to mělo být podle odhadů možná i více než 20 %.

E-Car Operation Center, systém pro správu nabíjecí infrastruktury

Mezi klíčové vlastnosti systému patří otevřenost, komunikace v reálném čase, dálkové řízení a možnost využívat nabíječky různých provozovatelů, tzv. roaming. E-Car Operation Center představuje, spolu s nabíjecími stanicemi, zařízeními pro akumulaci elektrické energie a technologiemi pro budování energetické infrastruktury, klíčový prvek komplexního řešení Siemens pro elektromobilitu.

Elektromobilita se stává žhavým tématem i v Česku

Přichází elektrická horečka Podle údajů Centra dopravního výzkumu se vloni počet zaregistrovaných elektromobilů v České republice zvýšil na 703 osobních automobilů, což ve srovnání s předchozím rokem činí 82% nárůst. Zároveň v registru přibylo 278 plug-in hybridů. I když se stále jedná o malý podíl a aktuálně je v tuzemsku zaregistrováno přibližně 2200 elektromobilů, tato čísla se neustále zvyšují. Prognózy říkají, že by elektromobily v Evropě měly mít do dvou let osmiprocentní podíl v prodejích a v roce 2025 až 25 %. Volkswagen plánuje prodat v roce 2020 přes 100 000 čistě elektrických vozů a značky spadající do tohoto koncernu by do roku 2025 měly na trh dodat 80 nových modelů elektromobilů. V prosinci 2018 Volkswagen dokonce ohlásil konec spalovacích motorů – poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026 a prodávat je bude zhruba do roku 2040. Pozadu nezůstává…

Infrastruktura pro elektromobily není dokonalá, ale zlepšuje se

Ivo Hykyš, který má ve společnosti Siemens na starosti elektromobilitu a nabíjecí infrastrukturu, zná úskalí řidičů ekologických aut na vlastní kůži. V Česku zatím řidiči elektromobilů nenajdou dobíjecí stanice všude, kde by potřebovali. Při svojí cestě si musí naplánovat, kde zastaví, aby neskončili s odstaveným vozem a vybitou baterií. Situace se však rychle zlepšuje.

Siemens a elektrická mobilita

Elektromobil je téměř stejně starý jako automobil poháněný spalovacím motorem. Siemens byl přitom u vývoje elektrické mobility od samého počátku. Nejnovějším milníkem na cestě k elektrické mobilitě je 150 kW nabíječka Siemens Triberium.

V jedné i dvou stopách

Elektrické mobilitě patří budoucnost. O tom jsou přesvědčeni nejen téměř všichni významní výrobci osobních automobilů, ale také první výrobci motocyklů. V jejich čele stojí legendární značka Harley-Davidson. Siemens je na rozvoj elektrické mobility v jedné i dvou stopách připraven moderními nabíjecími stanicemi.

eHighway je plnohodnotnou alternativou k tradiční kamionové přepravě.

Elektrifikovaná dálnice v Německu

Po Švédsku, které vybudovalo elektrifikovanou dálnici, tzv. eHighway, jako první na světě, přichází s podobným projektem i Německo. Elektrickým vedením pro hybridní nákladní automobily bude pokryt desetikilometrový úsek dálnice A5 mezi nákladovým prostorem Zeppelinheim/Cargo u frankfurtského letiště a překladištěm v Darmstadtu/Weiterstadtu. Do provozu by měl být uveden koncem roku 2018. 

Nastupují hybridní elektrické motory

Společnosti Siemens a Airbus se v dubnu 2016 dohodly na tom, že do roku 2020 společně otestují možnosti využití hybridních elektrických pohonů v letecké dopravě. Projektový manažer Airbusu Martin Nüsseler a jeho protějšek ve společnosti Siemens Joachim Zoll v našem rozhovoru popisují cíle a perspektivy spolupráce obou firem.

Svoboda pohybu pro handicapované

Dojet někam autem je dnes pro většinu lidí naprosto samozřejmé. Pro handicapované je ale řízení vozu často nesplnitelným snem. Možností, jak pohodlně a bez cizí pomoci řídit auto z invalidního vozíku, totiž moc není; a přitom právě možnost svobodného pohybu je pro handicapované klíčovou otázkou. Řešením může být Elbee, unikátní vozidlo pro handicapované, které vyvinula společnost Elbee Mobility.

E-busy přispívají k rozvoji ekologické dopravy

Tichá a čistá hromadná elektrická doprava je jedním ze synonym chytrých měst. Aby však vysokým nárokům těchto měst vyhověla beze zbytku, musí být elektrodoprava rovněž velmi přesná, plynulá a také flexibilní. Základní otázkou proto je, jak pro elektrovozidla zajistit přísun a akumulaci elektrické energie na takové úrovni, aby se tento druh dopravy mohl pyšnit všemi uvedenými atributy.

Námořní doprava v elektrickém kurzu

Drtivá většina současných plavidel je poháněna dieselovými motory, které vypouštějí do vod a ovzduší nemalé množství škodlivin. Proto se i v tomto dopravním odvětví usilovně řeší, jak přejít k jiným, ekologičtějším pohonům. S automobily a motocykly na elektrický pohon se již dnes čas od času na silnicích můžeme potkat. Nyní začínají pronikat elektrické pohony i do vod řek a oceánů. Objevují se však i další alternativy.