Čtvrtina škodovek bude elektrických

Čtvrtina škodovek bude elektrických

14. 05. 2019

Největší česká automobilka vstupuje razantně do věku elektrických vozů. První modely se začnou vyrábět příští rok, v roce 2025 už by čtvrtina prodaných nových vozů měly být elektromobily, říká vedoucí produktové strategie Škoda Auto Guido Haak. 

Automobilka Škoda zatím na trhu žádný vůz s elektrickým pohonem nemá, ale situace se má v brzké době zásadně změnit. Můžete blíže představit plány v této oblasti?

V roce 2019 Škoda zahajuje kampaň elektromobility. Tento rok značka Škoda představí vlajkovou loď – Superb s plug-in hybridním pohonem a první Citigo s čistě elektrickým pohonem. V roce 2020 Škoda plánuje představit a uvést na trhy první elektrické auto založené na MEB platformě [MEB je platforma koncernu pro příští generaci elektromobilů, pozn. red.].

 

Největší obavu, kterou má většina řidičů v souvislosti s přechodem na elektrický pohon, stále představuje otázka dojezdu. Máte pocit, že dokážete tyto obavy rozptýlit?

V roce 2020 představíme první plně elektrický model na bázi sdílené elektrické platformy MEB. Vizi tohoto modelu jsme prezentovali v Ženevě v březnu tohoto roku a předpokládaný dojezd by měl být až 500 km na jedno dobití.

S tím souvisí otázka ceny: počáteční investice do elektromobilu je stále velmi vysoká, i když vezmeme v úvahu nižší provozní náklady. Odhadujete, že se situace v brzké době změní?

Pečlivě sledujeme situaci na klíčových světových trzích. Jsme si vědomi výzev spojených s implementací elektromobility. Naší strategií je vstoupit na trh, jakmile budou naši zákazníci připraveni na zcela nové produkty. Tato připravenost závisí na mnoha faktorech, včetně dostatečného dojezdu, přijatelné kupní ceny, dostatečné infrastruktury, investičních pobídek a tak dále. Jsme přesvědčeni, že celkové náklady na vlastnění elektrických vozidel budou brzy srovnatelné s automobily se spalovacími motory. Struktura nákladů se však bude lišit. Na konkrétní ceny prosím ještě počkejme několik měsíců.

Jaké jsou zhruba představy společnosti o podílu elektromobilů na celkových prodejích? Jinak řečeno, jak rychle by zhruba mohl podíl elektromobilů na celkové výrobě růst?

Plánujeme, že v roce 2025 přibližně 25 % celkového objemu značky Škoda budou tvořit elektrifikované vozy.

Kolik lidí ve vývojovém oddělení Škody Auto se elektromobilitou zabývá, jak se jejich řady budou rozšiřovat?

Na vývoji elektrických vozů v Mladé Boleslavi se podílejí stovky lidí. V současné době přijímáme pro technický vývoj elektrických vozidel desítky inženýrů.

Jak ovlivní nástup elektromobility zaměstnanost v závodech Škody a u dodavatelů?

My věříme, že spalovací motor bude hrát důležitou roli v dalších letech ve 21. století. Škoda je globální značka, která prodává auta na mnoha trzích. To nám usnadňuje přechod k elektromobilitě. Struktura zaměstnanosti v rámci Škoda Auto se v budoucnosti rozhodně změní, ale elektromobilita je jen jednou součástí této změny. Mezi další faktory patří digitalizace podnikání Škoda Auto, automatizace a nové oblasti podnikání, které chce Škoda zahájit. Jasně jsme řekli, že plánujeme další růst v následujících letech, což také usnadní strukturální změny v oblasti zaměstnanosti.

Stále platí, že některé elektromobily značky Škoda se budou vyrábět v Mladé Boleslavi? Od kdy?

Ano, elektrické vozy plánujeme začít vyrábět v Mladé Boleslavi v roce 2020. Bude se jednat o elektromobil na sdílené platformě MEB s dojezdem až 500 km na jedno nabití.

Jak vnímáte rozvoj elektromobility v Česku?

Elektromobilita je neoddiskutovatelnou nutností všech automobilových výrobců, kteří chtějí být globálně úspěšní, takže samozřejmě intenzivně pracujeme na zcela novém modelu elektromobilu, který si ponese všechny klíčové vlastnosti značky Škoda. To znamená: nadčasový design, prostor pro posádku a její zavazadla, uživatelskou přívětivost, především ale rozumný dojezd a zákaznicky orientovanou cenu. A byť elektromobilita bude představovat velkou změnu pro celý automobilový průmysl, neznamená to, že bychom nějak upozadili vývoj dalších modelů se spalovacími motory. Naopak – i zde stále hledáme nové cesty k vyšší efektivitě a výkonnosti. Elektromobilita by bez stávajícího stabilního portfolia našich ostatních modelů nemohla existovat a bude jeho logickým rozšířením.

A co v tuto chvíli další rozvoj elektromobility potřebuje nejvíce?

Je třeba si uvědomit, že masivnější rozvoj elektromobility není jen o výrobcích, ale i o připravenosti infrastruktury a legislativy. A právě zde je potřeba apelovat na naše zákonodárce i energetické společnosti, aby proces elektrifikace co nejvíc urychlili, a to jak strukturou dobíjecích stanic, tak i příslušnou legislativou, která by řešila i parkování a nabíjení v bytových domech, školením pro záchranáře, případně i investičními pobídkami ze strany státu v případě pořízení ekologického vozu. Automobilky vynakládají spoustu peněz do vývoje a výroby, ale bez dostatečné infrastruktury nedávají elektromobily bohužel smysl. Nemluvě o veřejných nabíječkách, ale i domácích dobíjecích stanicích. Plán ministerstva dopravy hovoří o vybudování více než 1 300 dobíjecích stanic, tedy vytvoření jakéhosi páteřního systému, a lidé si pak sami musí uvážit, zda se jim domů vyplatí pořídit si vlastní nabíječku.

Existují z vašeho pohledu u nabíjecí infrastruktury nějaké nevyřešené technické otázky, nebo je už zcela připravena k masovému nasazení?

Jsme v úzkém kontaktu s českou vládou a diskutujeme o budoucím vývoji elektromobility. V předloňském roce jsme uspořádali kolokvium o budoucnosti automobilového průmyslu v České republice a brzy plánujeme přezkoumat stav na druhém kolokviu. Jsme přesvědčeni, že vládní instituce hrají rozhodující roli v úspěšné realizaci e-mobility v České republice.

Líbil se vám článek?