Průmysl

Patnáct milionů kusů oděvů skladem

Pavel Záleský
0

Pokud chcete vidět špičkové velkokapacitní logistické centrum v akci, nemusíte cestovat do zahraničí. Ostravský sklad společnosti ADLER Czech, významný výrobce reklamního textilu denně expeduje až čtvrt milionu kusů nejrůznějších oděvů do mnoha zemí světa. Centrum je vzorovou ukázkou úrecizně zpracovaného systému a možností dnešních technologií.

Těžiště textilní výroby již řadu let leží v Asii. Nikoho tedy asi nepřekvapí, že tam šije sortiment reklamních oděvů vlastní značky i česká společnost Adler. Odtud jsou celé kontejnery zboží přepravovány lodní dopravou a po železnici do Ostravy. Právě zde totiž stojí centrum, ze kterého se produkty vydávají za svými zákazníky prakticky do celého světa. Na 19 300 m2 je tu v 15 m vysokých regálech uloženo na 300 tisíc balíků s téměř 25 miliony kusů nejrůznějšího oblečení. Ročně odsud odejde přes 20 tisíc tun textilu. Přesto je expedice jakékoliv zakázky otázkou několika minut. Umožňuje to precizní systém a pečlivá elektronická evidence každé položky.

Zboží z každého kontejneru, který do skladu dorazí, je zaměstnanci vybaleno, zkontrolováno, zaevidováno, zabaleno do krabic a opatřeno čárovým kódem. Jakýkoliv pohyb zboží je pak řízen, sledován a evidován pěti počítačovými systémy, které programují vlastní zaměstnanci Adleru. Operátoři pak díky systému kdykoliv vědí, kde přesně se požadovaný výrobek nachází a v jakém množství je ještě dostupný. Údaje o skladových zásobách se průběžně přenášejí i do e-shopu. Zákazníkům se tak nikdy nestane, že by si objednali zboží, které již reálně není k dispozici.

Směna pod taktovkou počítače

Bez nadsázky se dá říci, že lidi v provozu celou směnu úkoluje počítač – přesněji řečeno systém správy skladu (WMS). V okamžiku příjmu objednávky připraví výdejku a pošle příslušným zaměstnancům instrukce, jaké krabice mají ze skladu předat do expedice. V ní se zboží přeloží do očíslovaných plastových beden, které následně putují skrz halu na válečkovém dopravníku. Během své pouti halou se bedna zpravidla zastavuje na několika dalších vychystávacích pracovištích, kde do ní obsluha postupně přidává jednotlivé položky objednávky. Ve dvojitém dnu bedny je uložena bezkontaktní rádiová RFID karta Siemens, která každou zásilku jednoznačně identifikuje. Systém má díky čtecím hlavám umístěným pod dopravníky neustále přehled o pohybu jednotlivých beden skladem. Určuje, kudy se má bedna vydat na křižovatkách a na kterých stanovištích má zastavit. Bere přitom v potaz dokonce i vytíženost jednotlivých operátorů. Podle toho, zda je zboží již připraveno a zda má odpovědný vychystávající operátor volnou kapacitu, bednu buď přistaví k doplnění, nebo ji odstaví do fronty. V ní zásilka čeká, až na ni vyjde řada, aniž by zdržovala plynulý tok jiných beden skladem. Nejméně vychystávané zboží je uloženo z důvodu úspory podlahové plochy v policovém skladovacím systému Kardex opatřeném výtahem. I jeho obsah si plně hlídá počítač. Určuje, které zboží zde má být umístěno, hlídá jeho optimální množství a v případě potřeby odesílá lidem instrukci k doplnění. Při doplňování dokonce zaměstnanci sám přistaví ty správné volné police.

V projektu byly použity čtečky Simatic RF260R a transpondéry MDS D100, které společně umožňují spolehlivý přenos dat do vzdálenosti 110 mm.

Kombinaci chytrého skladového systému a spolehlivé RFID technologie Simatic si v Ostravě nemohou vynachválit. „S RFID technologií od společnosti Siemens máme ty nejlepší zkušenosti. Vše nám funguje na sto procent,“ nechal se slyšet ředitel logistiky Martin Řehoř. Automatizace skladu umožňuje Adleru zvládat miliony skladových položek, udržet si o nich dokonalý přehled a pružně je expedovat. A co je také obzvláště důležité – celý systém zmenšuje při všech operacích prostor pro vznik přehmatů a nedopatření. Pomáhá tak udržovat naprosto minimální chybovost a poskytovat kvalitní služby zákazníkům. Se stejnou technologií proto společnost počítá i pro budoucí rozšiřování skladu.

     

Technologie na pozadí

Pohyb beden po dopravníku řídí RFID technologie od společnosti Siemens, která umožňuje jednoznačnou identifikaci jednotlivých zásilek pomocí bezkontaktní rádiové komunikace. Ostravský systém je založen na produktech z řady Simantic RF200, vyvinutých speciálně pro interní logistiku a malé výrobní linky. Pracuje ve vysokofrekvenčním pásmu na frekvenci 13,56 MHz a komunikace mezi transpondérem umístěným v bedně a čtecí hlavou umístěnou pod dopravníkem probíhá na krátkou vzdálenost. V projektu byly použity čtečky Simatic RF260R a transpondéry MDS D100, které společně umožňují spolehlivý přenos dat do vzdálenosti 110 mm. Čtení a následná reakce systému probíhá ve zlomku vteřiny. Komunikaci mezi systémem správy skladu (WMS) a provozním RFID systémem zajišťuje průmyslový řídicí systém Simatic S7-300 s CPU319-3 PN/DP. Ten je pro snadnost obsluhy vybaven dotykovým panelem Simatic Touch, na němž lze ovládat nastavení všech automatických procesů ve skladu i v expedici. Přenos dat probíhá po průmyslových sítích Profibus a Profinet. Výhodou celého řešení je kromě spolehlivosti i flexibilita, snadná konfigurovatelnost a bezproblémová rozšiřitelnost. Adler dynamicky roste, má velké plány a tomu se musela přizpůsobit i použitá technologie.

Zdroje: Siemens, Adler Czech

Diskuze k článku

Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit přes facebook. Přihlásit se

Vaše komentáře

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek. Buďte první.

Mohlo by vás zajímat

 
Galerie