Metro bez lidské obsluhy – rychlejší, bezpečnější

Metro bez lidské obsluhy – rychlejší, bezpečnější

27. 06. 2016

Soupravy metra jezdící bez lidské obsluhy nejsou ničím novým, v některých evropských městech se takovéto vlaky pohybují již více než 25 let. Nejdéle je bezobslužné metro v provozu ve francouzském Lille – od roku 1983. Bezobslužným provozem metra se dnes mohou pochlubit rovněž v Londýně, Lyonu, Turíně, Budapešti či Barceloně.

Z technického hlediska je plně bezobslužné metro stejně bezpečné jako jakékoli jiné metro. Eliminací lidského faktoru navíc může být tento druh dopravy ještě o něco rychlejší a flexibilnější. Počítačově řízené rozjíždění a brzdění vlakové soupravy například umožňuje dosáhnout až 15% úspory energie.

V Budapešti se díky lince bez lidské obsluhy podařilo zkrátit intervaly mezi jednotlivými vlaky ze 135 na 100 sekund.

Co se týče délky bezobslužného metra, je evropským rekordmanem Barcelona, kde tato linka dosahuje úctyhodné délky 49 km (50 stanic).

Systém vozidel na pneumatikách Val obsluhuje letiště či menší města.

Norimberský unikát

Svého druhu unikátní je však linka U3 v Norimberku. Uvedena byla do provozu v roce 2008 a jednalo se o jednu z prvních plně počítačově řízených linek metra na světě. Tato linka je zcela automatizovaná, ale v části tratě funguje ve smíšeném režimu, tzn. potkávají se tam bezobslužné vlaky s vlaky s lidskou obsluhou. I na této trati se podařilo výrazně zkrátit intervaly. A pokud je třeba z důvodu nějaké významné události – sportovního utkání, veletrhu či koncertu – vypravit mimořádný vlak, automatickému systému to nečiní sebemenší potíže. Originalitu projektu potvrzuje fakt, že získal druhou cenu v soutěži German Industry's Innovation Awards.

Srdcem takovéhoto plně automatizovaného provozu je systém Automatic Train Control (ATC) od společnosti Siemens. Tento systém, sledující pohyb a veškeré funkce vozidla, se skládá ze dvou subsystémů – Automatic Train Operation (ATO), který nahrazuje řidiče a kontroluje vlakovou rychlost, a Automatic Train Protection (ATP), jenž sleduje a případně i opravuje systém ATO. Bezpečnost je tak zajištěna: i když centrální počítač selže, zastoupí jej záložní.

Bezobslužně i v extrémních podmínkách

Velkým projektem je v současné době výstavba metra v saudskoarabském Rijádu. V tomto městě by mělo vzniknout šest linek o celkové délce 176 km. Jedná se o jeden z největších infrastrukturních projektů na světě. Dodávku na klíč by měla zajistit společnost Siemens. Město, které má momentálně kolem pěti milionů obyvatel a dále se prudkým tempem rozvíjí, naléhavě hledá způsob, jak zabránit kolapsu svého dopravního sytému.

Více než 70 dvou- a čtyřvozových souprav Siemens Inspiro by mělo začít na nových linkách jezdit do roku 2018. Navrženy jsou tak, aby vyhovovaly náročným klimatickým podmínkám, které v Rijádu po většinu roku panují. Jsou vybaveny výkonnějšími klimatizacemi a také zařízením proti pronikání jemného pouštního písku. Siemens dodá rovněž elektrické systémy, signalizační a komunikační technologie a centrální kontrolní jednotku.

 Metro v Rijádu bude po svém dokončení největším systémem automatického metra.

Vypočítej ideální vzdálenost

Systém fungující na bázi Wi-Fi zajistí, že vlaky budou jezdit ve špičkách v taktu 90 sekund, takže budou schopny přepravit více než 21 000 cestujících za hodinu. Bezpečnost provozu při relativně malých vzdálenostech mezi vlaky bude mít na starosti speciální systém, který bude neustále propočítávat brzdné dráhy vlaků s ohledem na jejich momentální rychlosti. Při zohlednění profilu trati bude řídicí systém také určovat, jak rychle má vlak zrychlit, aby spotřeboval co nejméně energie k tomu, aby dosáhl určité vzdálenosti od vlaku, který jede před ním.

Líbil se vám článek?