Energetika

Červený anděl pro mořské větrné farmy

Pavel Olivík
0

Větrné elektrárny na otevřeném moři mohou využívat silnější a stabilnější proudění vzduchu než stejná zařízení na pevnině, na druhé straně je mnohem náročnější jak jejich výstavba, tak i údržba. Siemens na tuto výzvu odpověděl flotilou speciálních servisních lodí, kterou úspěšně provozuje od června 2015.

Každá porucha větrné elektrárny znamená výpadek výroby elektrické energie a v konečném důsledku prodloužení návratnosti investice pro investora do „větrného parku“. Proto je velmi důležitý rychlý a spolehlivý servis. U elektráren postavených na otevřeném moři – často v areálech pokrývajících značnou plochu – to znamená velkou výzvu, protože jejich efektivní servis vyžaduje dlouhodobé nasazení servisních specialistů ve velké vzdálenosti od pobřeží, a to i za extrémního počasí. Vzhledem k široké škále velmi specifických požadavků na servisní plavidla pro údržbu a opravy větrných elektráren postavených v moři bylo zapotřebí vyvinout specializované lodě. Siemens se jako poskytovatel kompletních řešení pro větrnou energetiku včetně servisu a údržby větrných turbín rozhodl pro spolupráci s dánskou společností Esvagt, která vyvinula dvě plavidla koncipovaná výhradně pro servis větrných elektráren na otevřeném moři. Plovoucí servisní střediska ve službách společnosti Siemens dostala jména Froude a Faraday na počest slavných vědců.

Nároky na tyto lodě byly značné. Prvním požadavkem byla vysoká rychlost, aby bylo možné odstraňovat poruchy co nejdříve po jejich nahlášení. Obě lodě se proto dokážou pohybovat po moři rychlostí až 14 uzlů, což je téměř 26 km/h. Posádky servisních lodí Siemens si pochvalují také výbornou manévrovatelnost a mimořádnou stabilitu, a to i na rozbouřeném moři. Na klidném moři se servisní technici přepravují k elektrárně malou lodí. Je to nejrychlejší způsob, který je však závislý na rozmarech počasí. Aby bylo možné pracovat i na rozbouřeném moři, je každá loď vybavena pětadvacetimetrovou přechodovou lávkou, která spojí plavidlo s turbínou. Důmyslný elektronicky řízený hydraulický stabilizační systém vyrovnává pohyby lodi i ve vysokých vlnách a udržuje loď v neměnné poloze vůči elektrárně. S touto inovativní lávkou, kterou dodala nizozemská společnost Ampelmann, lze bezpečně pracovat i ve vlnách o výšce 2,5 m, zatímco dříve nebyl přístup k turbíně možný, pokud dosáhla výška vln hranice 1,5 m.

Servisní technici díky tomu mohou bezpečně přejít z lodi na turbínu i za nepříznivých povětrnostních podmínek – jen během prvního roku provozu obou lodí byla lávka využita 7 400 krát bez jediného incidentu. Nová flotila lodí Siemens tak mohla během prvního roku provozu vykonávat servisní činnosti po dobu 337 dnů v porovnání s 219 dny u servisu realizovaného klasickými loděmi. Pro zákazníky to znamená výrazně vyšší produktivitu větrných turbín s minimalizovanými výpadky.

Lodě Froude i Faraday s délkou 83,7 m a šířkou 17,6 m jsou vybaveny kajutami s kapacitou pro 60 osob, z toho může být až 40 servisních techniků. Pro maximální komfort během dlouhodobého pobytu na moři jsou lodě vybaveny veškerým potřebným zázemím včetně jídelny, tělocvičny, kina, společenské místnosti, lékařské péče a komfortních lůžek. Skvělé vybavení obou lodí umožňuje posádce strávit na moři bez přestávky až čtyři týdny. Servisní flotila společnosti Siemens se během prvního roku svého provozu starala o čtyři různé areály větrných elektráren v Baltském a Severním moři. Údržbě a opravám větrných turbín věnovala celkem více než 7 000 provozních hodin.

Servisní loď Froude zajišťuje servis pro 288MW „větrný park“ Baltic II v Baltském moři, který je vzdálen od pobřeží 32 km a pokrývá plochu 30 km2. Faraday slouží v Severním moři v areálu větrných elektráren Butendiek. Obě lodi mají nosnost 3 200 t a jejich podpalubí ukrývá velké skladovací prostory s plochou 430 m2 a místem pro 6 až 8 standardních šestimetrových přepravních kontejnerů s nejrůznějšími díly. Díky rozsáhlému skladu dílů – pro větrnou elektrárnu na otevřeném moři existuje přibližně 1 000 náhradních dílů – mohou posádky servisních plavidel Siemens realizovat pravidelnou a preventivní údržbu, montovat nové součástky, odstraňovat poruchy, uskutečňovat drobné opravy a poskytovat podporu při výstavbě turbíny.

V podpalubí se nachází rovněž celá řada dílen a suché prostory pro speciální vybavení. Nedílnou součástí promyšleného servisního konceptu je nákladní výtah pro přepravu těžkých náhradních dílů mezi palubou a podpalubím.

Nové servisní lodě Siemens jsou v neposlední řadě vybaveny ekologickým systémem diesel elektrického pohonu Siemens Blue Drive System, jehož spotřeba paliva je přibližně o pětinu nižší než u konvenčních řešení. Vznětové motory pohánějí čtyři generátory, každý o výkonu 1 650 kW. Systém zvyšuje nejen hospodárnost, ale významně snižuje rovněž emise škodlivin pro maximální ochranu životního prostředí. Úspěšné výsledky nové servisní flotily Siemens připravují cestu pro její další rozšiřování. Koncem roku 2016 zahájila provoz nákladní loď typu Ro-Ro s názvem Rotra Vente, specializovaná na nákladově efektivní přepravu gondol turbín při výstavbě větrných elektráren na otevřeném moři. Na jaře 2017 bude uvedena do provozu druhá loď stejného druhu. Obě lodě sníží náklady na logistiku mezi výrobními závody v anglickém Hullu, dánském Aalborgu a německém Cuxhavenu a místy výstavby větrných parků o 15 až 20 %.

Nová nákladní loď disponuje teleskopickou střechou, která chrání přepravované gondoly před slanou mořskou vodou. Střecha je navíc otvíratelná, aby bylo možné i nakládání jeřábem v přístavech bez rampy pro kombinovanou přepravu typu Ro-Ro. Siemens kromě toho postupně rozšiřuje svou flotilu o další tři servisní lodě, které mají nejen inovativní lávku s hydraulickou stabilizací, ale nově také přistávací plochu pro vrtulník pro ještě větší flexibilitu a širší možnosti servisní logistiky. Prvním z těchto nových plavidel je tmavě modrá servisní loď Windea La Cour, která od druhé poloviny loňského roku zajišťuje servis nizozemského projektu větrných elektráren Gemini.

Podívejte se na nasazení servisních lodí

zdroje: Siemens

Diskuze k článku

Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit přes facebook. Přihlásit se

Vaše komentáře

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek. Buďte první.

Mohlo by vás zajímat

 
Galerie