
Homepage


MĚSTSKÉ TEPNY
Řada měst, která bojují s emisemi a nedýchatelným ovzduším, zavedla do center plošně sníženou rychlost 30 kilometrů v hodině. Nová studie automotoklubu ADAC však prokázala, že třicetikilometrová rychlost nesnížila emise oxidu dusíku ani oxidu uhličitého. Naopak studie Technické univerzity v Mnichově ukázala, že plynulejší doprava znamená snížení emisí NOx až o 30 %. Lepší cestou k dosažení čistšího ovzduší v městských centrech jsou proto inteligentní dopravní systémy a vytváření „zelených vln“. Na snímku je jedna z dopravních tepen čínské metropole Su-čou, která se nachází přibližně 100 km severozápadně od Šanghaje. V současnosti zde žije téměř 11 milionů obyvatel a město patří mezi nejrychleji se rozvíjející čínská centra současnosti, roční nárůst obyvatel přesahuje 6 %.

Městská doprava se digitalizuje
Trvalá migrace obyvatel do měst dostává dopravní systému po celém světe na hranice jejich možností. Řešení této kritické situace přináší digitalizace, která nejen výrazně zefektivňuje stávající systémy, ale současně usnadňuje a zpříjemňuje lidem kromě cestování i ostatní stránky života ve městech.

Křižovatky přestávají být pro záchranné složky a MHD noční můrou
Řidiči se jistě shodnou na tom, že křižovatky patří k nejméně oblíbeným místům městské dopravní infrastruktury. Příliš mnoho vozidel a jízdních pruhů, ukazatele mířící do všech stran, semafory, vřava, zmatek. Když se pak ke křižovatce blíží třeba sanitka nebo hasičský vůz, chaos ještě vzrůstá. Ke zklidnění provozu na křižovatkách a také – a to především – k co nejrychlejšímu průjezdu vozidla záchranného systému by měl nyní přispět nový systém Sitraffic Stream. O přednostech této novinky jsme si povídali s Petrem Mikolášem z brněnské pobočky vývojového centra Corporate Technology společnosti Siemens, s.r.o., který se na jejím vývoji podílel.

Futuristické sídlo kybernetického institutu
Ústav, který chce ovlivnit moderní průmysl v zemi, má vcelku logicky sídlo, které už svým vzhledem a samozřejmě i vnitřním vybavením míří do budoucnosti. Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT otevřel v květnu v pražských Dejvicích svou moderní, futuristicky vyhlížející budovu.

Jak zachránit Velký bariérový útes
Návštěvníky Národního mořského simulátoru SeaSim vítá bleděmodré světlo nad nádržemi, tlumený hukot čerpadel a zvuk pohybující se vody. S ochranou tropických mořských ekosystémů tu pomáhají nejnovější technologie Siemens.

Jak vznikají karoserie ve ŠKODA AUTO Kvasiny
Karoserie tvoří velmi důležitou součást každého auta. I podle ní se často rozhodujeme, zda si nový vůz pořídíme, nebo ne. Kromě tvaru a barvy hraje velkou roli také kvalita povrchové úpravy – konkrétně laku. O bezchybné sušení čerstvě nalakovaných karoserií se v automobilce ŠKODA AUTO v Kvasinách stará nový Heating Control Systems (HCS) od společnosti Siemens.

Robotický institut bojuje o své místo
Bez peněz na institucionální financování, tedy na zajištění svého základního chodu, nemůže ve světě ani u nás žádná vědecká instituce dlouhodobě fungovat, říká Vladimír Mařík, ředitel Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) ČVUT. Pane profesore, i přímo na ČVUT má váš ústav odpůrce, kteří tvrdí, že CIIRC je příliš drahý, odčerpává peníze fakultám a měl by raději být součástí některé fakulty. Dokonce kvůli tomu – neúspěšně – požadovali odvolání rektora ČVUT Petra Konvalinky. Jak jim odpovídáte? CIIRC je vysokoškolským ústavem nového typu – ústavem vytvářejícím prostor pro širokou interdisciplinární spolupráci fakult, univerzit i průmyslových institucí. Svým způsobem přináší zásadní změnu, průlom v organizaci výzkumu i vysokoškolského vzdělávání, a to v souladu se světovými trendy. To se mnohým, kteří chtějí rozmělnit integritu naší alma mater, zejména některým…

InterFlex
Na začátku ledna 2017 odstartoval evropský smart grid projekt InterFlex, podpořený z programu Horizon 2020, který je zaměřen na zvyšování flexibility evropských distribučních sítí v prostředí stále významnějšího podílu obnovitelných zdrojů energie s využitím konceptu smart grid. Účastníkem projektu je i ČEZ Distribuce a jako partner se na něm podílí i Siemens.