Křižovatky přestávají být pro záchranné složky a MHD noční můrou

Křižovatky přestávají být pro záchranné složky a MHD noční můrou

07. 08. 2017

Řidiči se jistě shodnou na tom, že křižovatky patří k nejméně oblíbeným místům městské dopravní infrastruktury. Příliš mnoho vozidel a jízdních pruhů, ukazatele mířící do všech stran, semafory, vřava, zmatek. Když se pak ke křižovatce blíží třeba sanitka nebo hasičský vůz, chaos ještě vzrůstá. Ke zklidnění provozu na křižovatkách a také – a to především – k co nejrychlejšímu průjezdu vozidla záchranného systému by měl nyní přispět nový systém Sitraffic Stream. O přednostech této novinky jsme si povídali s Petrem Mikolášem z brněnské pobočky vývojového centra Corporate Technology společnosti Siemens, s.r.o., který se na jejím vývoji podílel.

Co nového přináší Sitraffic Stream do dopravního provozu?

Systém Sitraffic Stream je určen k prioritizaci čili upřednostňování určitých vozidel v provozu křižovatek. Může se jednat například o vozidla rychlé záchranné služby, hasičského záchranného sboru nebo městské hromadné dopravy. Systém dokáže zajistit, že jízdní pruh, v němž se prioritizované vozidlo blíží ke křižovatce, dostane zelenou, takže vozidla, která se v něm nacházejí, se mohou dát do pohybu a křižovatku v dostatečném předstihu před příjezdem prioritizovaného vozidla uvolnit.

Liší se v něčem podstatném Sitraffic Stream záchranných složek a městské hromadné dopravy?

Technologie je v zásadě stejná. Celé řešení tvoří palubní jednotky (on-board units – OBU), určené k GPS prostorové detekci, které se nainstalují do jednotlivých vozidel. Prostřednictvím GSM pak vozidlo komunikuje přímo s řídicím střediskem, které provádí koordinaci pohybu těchto vozidel a světelného režimu na křižovatkách.

Petr Mikoláš

Je Sitraffic Stream něčím zcela novým, nebo se jedná spíše o inovaci již existující technologie?

Jedná se o unikátní využití kombinace nových technologií jako GPS a GSM za účelem detekce vozidel. V některých případech již sanitky tyto technologie mají zabudované a provozovatel pak nechce mít ve vozidle dvě palubní jednotky – jednu původní a jednu naši. Tehdy se snažíme ušetřit zákazníkovi náklady spojené s instalací dalšího hardwaru. To pro nás znamená zajistit integraci obou systémů, tzn. naučit oba systémy spolu komunikovat.

V čem je váš systém lepší než ty již zavedené?

Největší předností našeho systému je jednoduchá instalace a konfigurace. Není totiž nutné montovat na jednotlivé křižovatky speciální hardware pro detekci vozidel a komunikaci s jednotkou umístěnou ve vozidle. Velkou výhodou je možnost umístění detekčního bodu vozidla v libovolné vzdálenosti od křižovatky, dokonce i mimo její viditelnost.

Můžete tedy popsat, co přesně se děje, když se k zaplněné křižovatce blíží například sanitka?

Když sanitka přijíždí ke křižovatce, identifikuje se a sdělí systému plán další cesty, tzn. kterým směrem chce křižovatku opustit. Systém následně pošle příkaz, aby se křižovatka v požadovaném směru uvolnila, tj. rozsvítí pro tento pruh na semaforu zelené světlo. Auta tak křižovatku přednostně opustí a sanitka do křižovatky přijíždí ve chvíli, kdy je pro ni volně průjezdná nebo jsou vozidla před ní již v pohybu.  

Co se při tom vyžaduje od řidiče sanitky?

V podstatě nic, pouze aby si zapnul modré světlo na znamení, že je v zásahu. Může se tedy celou dobu plně soustředit na řízení. Detekce příjezdu vozidla ke křižovatce a její průjezd probíhá v režii našeho systému na základě předdefinovaných cest, kritických míst a křižovatek.

Umožňuje tento systém predikci zohledňující hustotu provozu v celé trase jízdy?

Toto nebylo předmětem zadání, a systém to tudíž neumožňuje, pracuje vždy jen s daty z konkrétní křižovatky.

Schematické znázornění fungování systému Sitraffic Stream

Je Sitraffic Stream stále ve fázi testování, nebo již funguje v ostrém provozu?

Systém je již v ostrém provozu v pěti německých městech, kde se využívá pro veřejnou dopravu. Momentálně dobíhá pilotní projekt zaměřený na zdravotnický záchranný systém. 

Objevily se v průběhu testovacího provozu nějaké výraznější potíže? Nedocházelo například na křižovatkách ke kolizím?

Celý projekt byl zahájen předloni na podzim, a dosud se žádné komplikace nevyskytly, na vyžádání uživatele bylo jen třeba doplnit určité informace. Co se týče samotné funkcionality, s ní žádné problémy nebyly, protože integrace proběhla již v předchozí fázi. Rozhodující byla odezva od řidičů, zda pocítili zlepšení při průjezdech křižovatkami. Jejich reakce byly velmi příznivé, spokojený tedy byl i zákazník – německý Červený kříž. Jak jsem však již uvedl, záchranné složky podobné systémy mají, jednalo se tedy o prověření integrace našeho systému s již zavedeným systémem, o demonstraci toho, že takováto integrace je možná.

„Když sanitka přijíždí ke křižovatce, identifikuje se a dělí systému plán další cesty, tzn. kterým směrem chce křižovatku opustit. Systém následně pošle příkaz, aby se křižovatka v požadovaném směru uvolnila, tj. rozsvítí pro tento pruh na semaforu zelené světlo.“

V jaké míře se na projektu podílela česká pobočka společnosti Siemens?

My jsme od počátku spolupracovali s německou divizí Mobility. Podíleli jsme se na vývoji, tzn. implementaci softwarového řešení, integračních protokolů a rozhraní mezi jednotlivými systémy. V průběhu posledního půl roku neseme rovněž odpovědnost za organizaci a distribuci práce i za konečnou podobu produktu.

Jak velký je váš pracovní tým?

Pracovní tým je poměrně malý, na projektu v současné době pracují dva až tři lidé, celkem se jedná asi o pět lidí.

Předpokládáte, že se v dohledné době budeme moci s výsledky vaší práce setkat i u nás?

Tomu, aby tato technologie byla nasazena i u nás, nic nebrání. Záleží tedy na městech, jaké si stanoví priority a jaké jsou jejich finanční možnosti do takovéto technologie investovat. V zásadě mají možnost volby: buď jim kompletně nainstalujeme naše řešení, nebo provedeme integraci našeho řešení s tím, které již využívají.

Líbil se vám článek?