Kontejnerová přeprava v rukách digitalizace

Kontejnerová přeprava v rukách digitalizace

23. 01. 2019

Už takřka 50 let je nákladní kontejner standardizovanou přepravní jednotkou, která se až do dnešních dní drží na prvním místě při volbě přepravy jakéhokoli zboží. Klasickými 20 stopovými kontejnery je přepravováno přibližně 95 % všech světových produktů, od smartphonů až po auta. Na světě se právě teď nachází více než 17 milionů takovýchto přepravních kontejnerů, z nichž 6 milionů je aktuálně v pohybu – na nákladních automobilech, vlacích a převážně lodích.

V současnosti pluje přibližně 5 500 kontejnerových lodí po oceánech, jenž převáží miliony kontejnerů mezi jednotlivými kontinenty na pravidelných linkách. Kdyby se všechny tyto zmíněné „přepravky“ seřadily za sebe, vytvořily by stěnu o délce dva a půl násobku obvodu Země.

Právě velké lodě nabité věžemi barevných kontejnerů jsou základním symbolem světového obchodu. Největší z těchto obrů měří na délku stejně jako čtyři fotbalová hřiště a dokáže najednou přepravit až 19 000 standardních 20 stopových kontejnerů. Tato přepravní mega plavidla způsobují ještě vyšší nárůst již tak obrovského objemu nákladu a zvyšují požadavky na jednotlivé přístavy, která jsou důležitými ekonomickými a průmyslovými centry.

Jedním z typických příkladů je přístav v Singapuru, který je druhým největším kontejnerovým portem světa. Aby mohl singapurský přístavní operátor PSA International tento stále rostoucí objem nákladu úspěšně zvládnout spoléhá na digitalizaci a automatizaci. Díky sofistikovanému systému od společnosti Siemens jsou zde kontejnery sestaveny způsobem, který eliminuje jejich časově náročné přeskupování, čímž se výrazně zvyšuje celková efektivita. Pokud jde o manipulaci s kontejnery, klíčovou roli hrají jeřáby. Speciálně vyvinuté algoritmy, které slouží k nalezení nejrychlejší a nejůčinější trasy pro každý kontejner, zabraňují kolizím, zjišťují polohu kamionu a zajišťují přesné přistání na ložné ploše jsou rovněž z dílny Siemens. Veškeré zmíněné procesy jsou dále podporovány kamerami a laserovými skenery, které udržují přehledný pohled na nádobu pod jeřábem.

Proto příště až uvidíte nějaké kontejnerové překladiště, přemýšlejte jak náročné je asi zajistit logistiku takového místa a jak se dá díky automatizaci a digitalizaci ušetřit velké množství času i energií.

Líbil se vám článek?