Báječní lidé na létajících zařízeních

Báječní lidé na létajících zařízeních

04. 08. 2015

Že je v nadpise odkazujícím na legendární aviatický film „Báječní muži na létajících strojích“ dvojitá chyba? Ovšemže, jde ale o záměrné zpřesnění. Létající zařízení je terminus technicus české legislativy pro kategorii malých letadel a zdaleka už neplatí, že oblaka brázdí jen odvážní muži. Zejména mezi ultralighty pilotek houfně přibývá.

Ultralight už totiž dlouho není synonymem toho, co býval za časů svazarmovského létání – hadrové křídlo na kovové konstrukci s podvěšeným pilotem, za jehož zády burácel dvoutaktní motor Wartburg. I takové rarity sice ještě můžeme nad hlavami spatřit, ale moderní stroje této kategorie jsou již na pohled zcela normální až dvouosobová aerodynamicky řízená letadla. No dobře, tak letadélka.

Vymezení ultralightů je poměrně široké. Vždy mohou pojmout maximálně 2 osoby. Začíná na bezmotorových rogalech, paraglidech, přes motorová rogala, zahrnuje i takové rarity jako ultralehké vrtulníky a vírníky a končí u již zmíněných „malých velkých“ letadel.

Ultraligt už dávno neznamená hadrové křídlo s motorem z wartburgu. Za cenu manažerského automobilu lze pořídit již skutečné letadlo.

Prostě letadlo

A právě posledně jmenovaná skupina zažívá v současnosti největší rozmach. Létající zařízení tohoto typu je definováno jako ultralehký letoun, pro maximálně dvě osoby řízený aerodynamickými prostředky, jehož pádová rychlost nepřevyšuje 65 km/h a maximální vzletová hmotnost je 450 kg. A právě poslední hodnota je nejdůležitější.

S technologickým pokrokem v oblasti kompozitních materiálů, polymerních plastů a elektroniky se do necelé půltuny vejde stále více „vychytávek“, které byly dříve dostupné jen v letounech o kategorii vyšších. A tím se stává pilotování ultralightů jednodušší a bezpečnější, potažmo přitažlivější pro daleko širší okruh zájemců.

Různí výrobci ve světě používají pro desítky typů strojů mnoho materiálů i konstrukčních postupů, ale pro představu, jeden z nejúspěšnějších českých výrobců popisuje konstrukci svého celosvětově prodávaného modelu následovně: V základní konstrukci je využito 85 % karbonového vlákna pro maximální pevnost a úsporu hmotnosti. Potah křídla a trupu je sendvičem uhlíku a pěnového jádra slepený epoxidem. Potah je následně vakuován a vytvrzen v peci. Vysoce namáhané díly jsou vyráběny v autoklávu. Vysokopevnostní bezpečnostní rám s ochranným obloukem je celokarbonový. Lakování se provádí dvousložkovou barvou, finální dokončení designu pak polepem z vinylové fólie. Při konstrukci a výrobě letadla už je naprostou samozřejmostí využití pokročilých CAD systémů a CNC strojů.

Do vody i do boje

Uplatnění nejmodernějších materiálů a technologií při výrobě ultralightů v posledních letech umožňují konstruktérům i „psí kusy“ dříve v této kategorii nemyslitelné. Nebeské výšiny tak již brázdí i letadélka se zatahovacími podvozky, se sedadly (po vzoru stíhaček) umístěnými za sebou či s vodními plováky. To pro majitele, kteří chtějí přistávat hned vedle své jezerní chaty.

Při páteční cestě na víkend lze pak třeba z úctyhodné výšky sledovat zácpu na dálnici D1 a rychlostí lehce přes 200 km/h mířit k cíli. Ten může být i hodně vzdálený. Moderní ultralighty mají dolet podle typu stroje (a povětrnostních podmínek) od 800 až po 2 000 kilometrů. A to všechno při spotřebě nižší než dnes tolik populární nabobtnalá manažerská SUV – motor spolyká za hodinu letu mezi 10 až 15 litry bezolovnatého benzínu.

Vývoj elektrotechniky umožnil, aby dnes i ultralighty disponovaly řídicí a navigační technikou, která jěště nedávno byla dostupná pouze pro „dospělá“ letadla.

A pořizovací cena? Na první pohled sice vypadají tyto stroje nedostupně, ale zdání klame. Moderní a spolehlivé letadlo lze koupit už za cenu Superbu v nejvyšší výbavě, tedy kolem jednoho a čtvrt milionu korun (bez DPH). Samozřejmě ještě levněji se dají sehnat zalétané stroje. Ale proč hned kupovat vlastní letadlo, když jeho pronájem lze pořídit již od dvou tisíc korun za letovou hodinu včetně paliva.  

Jak se dělí ultralighty neboli sportovní létající zařízení

  • ROGALO neboli závěsný kluzák – bezmotorové letadlo, jehož vzlet se uskutečňuje rozběhem pilota, aerovlekem i navijákem a které je řízeno změnou polohy těžiště pilota.
  • PARAGLIDING neboli padákový kluzák – bezmotorové letadlo, jehož vzlet se uskutečňuje rozběhem pilota, aerovlekem nebo navijákem a jehož charakter nosné plochy není urovnán tuhou konstrukcí.
  • MOTOROVÝ PARAGLIDING neboli motorový padákový kluzák – s pomocným motorem na zádech pilota.
  • MOTOROVÉ ROGALO neboli ultralehký letoun řízený přesouváním těžiště pilota.
  • ULTRALEHKÝ VRTULNÍK – letadlo s poháněnými rotujícími nosnými plochami s maximální vzletovou hmotností 450 kg.
  • ULTRALEHKÝ VÍRNÍK – letadlo s rotujícími nosnými plochami uváděnými do pohybu autorotací vznikající dopředným pohybem vyvíjeným motorickou silou, která není přímo přenášena na rotující nosné plochy.
  • ULTRALEHKÝ LETOUN ŘÍZENÝ AERODYNAMICKY – letoun, jehož pádová rychlost nepřevyšuje 65 km/h a maximální vzletová hmotnost je 450 kg.

Všechny ultralighty mohou být konstruovány maximálně pro 2 osoby.

Líbil se vám článek?