Technologie budov

Na koncert do plynojemu

Siemens
0

Přestavba bývalého plynojemu z Dolní oblasti Vítkovice, slouží již několik let jako multifunkční centrum Gong. Jedná se o další úspěšnou rekonstrukci starých průmyslových areálů v České republice.

Když plynojem v roce 1924 v Dolních Vítkovicích v Ostravě stavěli, určitě nepočítali s tím, že by tento objekt někdy mohl být využíván i pro jiné účely než k jímání vysokopecního plynu. Aby zde mohlo vzniknout multikulturní centrum, byla pochopitelně nutná výrazná přestavba, spolufinancovaná prostřednictvím Integrovaného operačního programu Evropského fondu pro regionální rozvoj. Gong byl po dvouleté rekonstrukci slavnostně otevřen v květnu roku 2012 koncertem Jaromíra Nohavici a Janáčkovy filharmonie. Od té doby je jeho nedílnou součástí i jevištní transportní plošina, která zde spolehlivě slouží k transportním i scénickým účelům.

Zvedat a naklápět

Návrh pohonu jevištní plošiny včetně příslušné elektroinstalace uskutečnila firma Elvac s využitím komponent řídicí techniky a regulovaných pohonů značky Siemens. Pohyb plošiny je však poměrně složitý. Kromě zdvihu se musí umět i naklápět, a tomu tedy musí odpovídat i řešení. Pohon zvedací plošiny zajišťují čtyři asynchronní motory s klecovou kotvou, každý o výkonu 11 kW. Vždy dva pohony na krátké straně plošiny jsou pak mechanicky spojeny pomocí kloubové hřídele. Pro účely polohování, synchronizace a vyhodnocování podélného náklonu plošiny se na jejích kratších stranách nacházejí lankové absolutní snímače komunikující se safety PLC s CPU jednotkou Simatic S7315F přes Profibus – PROFIsafe. Ke každému motoru dále patří zdvojená klidová brzda se signálními mikrospínači. Safety PLC zde plní řadu úloh: monitoruje a vyhodnocuje signály tlačítek nouzového zastavení, okopových lišt, havarijních koncových spínačů, spínačů dveří, snímačů přetržení lan, poloh mechanických rýglů plošiny (tj. vysouvacích zajišťovacích čepů) a přetížení plošiny. Indikaci přetížení plošiny mají na starost čtyři tenzometrické snímače s analogovým výstupem, které snímají zatížení plošiny v jejích rozích. Regulované pohony se skládají z komponentů řady Sinamics, což umožňuje rekuperovat odbrzděnou energii zpět do napájecí sítě při jízdě plošiny dolů. Jádrem řídicího systému plošiny včetně pohonů je Simotion D425. S komponenty vzdálených vstupů a výstupů a ovládacím dotykovým panelem Simatic komunikuje Simotion prostřednictvím sítě Profinet. Bezpečnostní signály se předávají komunikační vrstvou PROFISafe. 

Pro scénický režim se využívá barevný dotykový Simatic s paměťovou MMC kartou.

Pro scénický režim se využívá barevný dotykový Simatic s paměťovou MMC kartou.

Práce ve dvou režimech

Plošina může pracovat ve dvou režimech – transportním a scénickém a neslouží pro dopravu osob. Volba režimu se provádí přepínačem umístěným na ovládacím pultu. V transportním režimu jezdí plošina mezi patry 0, 4 ,5, 9, 12 a 14,5 metru podle volby operátora pomocí tlačítek umístěných v jednotlivých patrech. Ve scénickém režimu se plošina pohybuje pouze ve výškovém rozsahu 12 až 17,1 metru. V tomto režimu lze takzvaně rýglovat polohy po dvaceti centimetrech. Pro scénický režim se využívá barevný dotykový multipanel Simatic s paměťovou MMC kartou, v níž jsou uloženy recepty – v tomto případě jednotlivá představení – ve formě CSV souborů (max. 100 souborů), přičemž jedno představení může mít až 50 scén. Řídicí systém umožňuje jízdu plošiny až do horní části (kóta 20,85 metru) kvůli opravám zvukových a světelných zařízení.Pohon zvedací plošiny zajišťují čtyři asynchronní motory s klecovou kotvou. Vždy dva pohony na krátké straně plošiny jsou pak mechanicky spojeny pomocí kloubové hřídele.

Pohon zvedací plošiny zajišťují čtyři asynchronní motory s klecovou kotvou. Vždy dva pohony na krátké straně plošiny jsou pak mechanicky spojeny pomocí kloubové hřídele.

Žádné komunikační bariéry

Kromě komponentů řídicího a pohonového systému nesou značku Siemens i napájecí stabilizované AC/DC zdroje. Velkou výhodou této architektury řídicího systému a konfigurace regulovaných pohonů je to, že vše je od jednoho výrobce, takže odpadají problémy s komunikací mezi jednotlivými prvky.

Ostravské Hradčany

Ostravské Hradčany

Dolní oblast Vítkovice je jedinečný průmyslový areál z první poloviny 19. století. První vysoká pec se zde roztopila v roce 1836, do výrobního řetězce přibyl o sedm let později také důl Hlubina. Mezi dolem Hlubina a vysokými pecemi Vítkovických železáren byla vybudována koksovna. Tím vznikl ojedinělý komplex těžby uhlí, koksovny a výroby železa, jenž na sebe navazoval způsobem, který nemá v naší zemi obdoby. Spojení mezi jednotlivými částmi výroby zajišťovaly pásové dopravníky, zavážecí zařízení a dopravní mosty.  Ač byl provoz v roce 1998 ukončen, areál naštěstí neztratil nic ze své jedinečnosti – novým využitím naopak mnoho získal. Návštěvníci zde mohou například absolvovat prohlídku vysoké pece spojenou s vyhlídkou na Ostravu a její okolí z výšky téměř 70 metrů, navštívit interaktivní muzeum ve stylu vědecko-fantastických knih Julese Verna pro malé i velké nebo si zajít na koncert do multifunkční auly Gong. Areál nazývaný také „Ostravské Hradčany“ hostí významný letní hudební festival Colours of Ostrava. Vzhledem ke své výjimečnosti byla Dolní oblast Vítkovice prohlášena v roce 2002 za národní kulturní památku.

Zdroje: Siemens

Diskuze k článku

Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit přes facebook. Přihlásit se

Vaše komentáře

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek. Buďte první.

Mohlo by vás zajímat

 
Galerie